Ateliér Věry a Vladimíra Janouškových
Adresa
U Kotlářky 2
Praha 5
Web: www.nvvj.cz
Otevřeno:
sobota 14. 6. 10.00–18.00
neděle 15. 6. 10.00-18.00
„Ateliér nemá být jen muzeem, ale též badatelnou,
místem setkávání i prostorem pro tvůrčí rezidence. Autorem výtvarného řešení expozice je Dominik Lang, jehož koncepce pracuje s vloženými moduly, které tematizují tyto různé funkce
ateliéru,“ vysvětluje Jan Skřivánek, šéfkurátor Musea Kampa.
Praha 5
Web: www.nvvj.cz
Otevřeno:
sobota 14. 6. 10.00–18.00
neděle 15. 6. 10.00-18.00
„Ateliér nemá být jen muzeem, ale též badatelnou,
místem setkávání i prostorem pro tvůrčí rezidence. Autorem výtvarného řešení expozice je Dominik Lang, jehož koncepce pracuje s vloženými moduly, které tematizují tyto různé funkce
ateliéru,“ vysvětluje Jan Skřivánek, šéfkurátor Musea Kampa.
Ateliér manželů Věry a Vladimíra Janouškových je magickým místem. Ačkoliv se nachází jen pár
desítek metrů od tramvajové zastávky, je oázou klidu a zeleně. Dům na úpatí přírodní památky
Skalka původně sloužil oběma výrazným osobnostem českého umění 60. let jako zázemí pro jejich sochařskou tvorbu a přilehlá zahrada jako galerie pod širým nebem. Po manželově předčasné smrti si jej Věra Janoušková na konci 90. let nechala přestavět k trvalému užívání a zahradu doplnila o několik monumentálních děl, původně určených do veřejného prostoru.
Věra a Vladimír Janouškovi
Věra a Vladimír Janouškovi, kteří byli oba ročník 1922, se poznali již při studiích na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. V průběhu 60. let se etablovali jako výrazné osobnosti domácí umělecké
scény – Vladimír byl vyhledávaným tvůrcem soch do veřejného prostoru, Věra mnohem více vystavovala. Známé jsou zejména její svařované figury vytvářené ze starých smaltových hrnců,
poklic a kuchyňského náčiní. V roce 1970 Vladimír Janoušek zaujal na Expo ʼ70 v japonské Ósace monumentálním sousoším Hrozba války. Ačkoliv v oficiálních vyjádřeních zdůrazňoval univerzálnost své kompozice, souvislost s nedávnou okupací Československa vojsky Varšavského paktu byla příliš zřejmá. V roce 1974 bylo odmítnuto jeho již dokončené sousoší Kováci a hutníci pro kulturní dům v Kladně, které navazovalo na projekt pro Japonsko, a výrazně mu ubylo zakázek do veřejného prostoru. O to více se věnoval dílům určeným do interiérů, zejména reliéfům, aniž však měl možnost vystavovat. Šikana ze strany státní bezpečnosti přispěla k Vladimírovu
zhoršujícímu se zdravotnímu stavu a k jeho předčasné smrti v čtyřiašedesáti letech.
Věra Janoušková svého manžela přežila o dvacet čtyři let. Zemřela v létě 2010 v nedožitých osmaosmdesáti letech. Vedle smaltových soch nabyly v posledních dvou dekádách její tvorby
novou důležitost také koláže. K sedmdesátinám jí v létě 1992 uspořádala retrospektivu Národní galerie, z dalších výstav zmiňme aspoň výstavu na přelomu let 2001 a 2002 v Českém Krumlově.
Její soubornou retrospektivu nyní chystá Museum Kampa, které s nadací manželů Janouškových úzce spolupracuje, a které již v roce 2021 uspořádalo velkou výstavu Vladimíra Janouška.
Skalka původně sloužil oběma výrazným osobnostem českého umění 60. let jako zázemí pro jejich sochařskou tvorbu a přilehlá zahrada jako galerie pod širým nebem. Po manželově předčasné smrti si jej Věra Janoušková na konci 90. let nechala přestavět k trvalému užívání a zahradu doplnila o několik monumentálních děl, původně určených do veřejného prostoru.
Věra a Vladimír Janouškovi
Věra a Vladimír Janouškovi, kteří byli oba ročník 1922, se poznali již při studiích na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. V průběhu 60. let se etablovali jako výrazné osobnosti domácí umělecké
scény – Vladimír byl vyhledávaným tvůrcem soch do veřejného prostoru, Věra mnohem více vystavovala. Známé jsou zejména její svařované figury vytvářené ze starých smaltových hrnců,
poklic a kuchyňského náčiní. V roce 1970 Vladimír Janoušek zaujal na Expo ʼ70 v japonské Ósace monumentálním sousoším Hrozba války. Ačkoliv v oficiálních vyjádřeních zdůrazňoval univerzálnost své kompozice, souvislost s nedávnou okupací Československa vojsky Varšavského paktu byla příliš zřejmá. V roce 1974 bylo odmítnuto jeho již dokončené sousoší Kováci a hutníci pro kulturní dům v Kladně, které navazovalo na projekt pro Japonsko, a výrazně mu ubylo zakázek do veřejného prostoru. O to více se věnoval dílům určeným do interiérů, zejména reliéfům, aniž však měl možnost vystavovat. Šikana ze strany státní bezpečnosti přispěla k Vladimírovu
zhoršujícímu se zdravotnímu stavu a k jeho předčasné smrti v čtyřiašedesáti letech.
Věra Janoušková svého manžela přežila o dvacet čtyři let. Zemřela v létě 2010 v nedožitých osmaosmdesáti letech. Vedle smaltových soch nabyly v posledních dvou dekádách její tvorby
novou důležitost také koláže. K sedmdesátinám jí v létě 1992 uspořádala retrospektivu Národní galerie, z dalších výstav zmiňme aspoň výstavu na přelomu let 2001 a 2002 v Českém Krumlově.
Její soubornou retrospektivu nyní chystá Museum Kampa, které s nadací manželů Janouškových úzce spolupracuje, a které již v roce 2021 uspořádalo velkou výstavu Vladimíra Janouška.




Kontakt
openstudiosprague@gmail.com
Chcete pomoci s investicí do umění nebo byste rádi navštívili ateliér zastoupeného umělce? Ozvěte se nám.
Chcete pomoci s investicí do umění nebo byste rádi navštívili ateliér zastoupeného umělce? Ozvěte se nám.